lunes, 3 de noviembre de 2008

THE NEW YORK CITY MARATHON




Ahir es va disputar la marató més mediàtica i prestigiosa que es fa al món, la que té més difusió i la que tot bon maratonià aspirar a participar-hi un cop a la vida.

Aquesta no es un altre que la marató de Nova York, o com la que desde el 2003 es diu "ING New York City Marathon" per motius comercials.
Els guanyadors d´enguany han estat el brasiler Marilson Dos Santos i en dones la plusmarquista Mundial Paula Radcliffe. Però més enllà d´això explicaré curiositats de la prova per excelencia de les maratons.

Si en la primera edició a l´any 1970 únicament es van apuntar 127 corredors pagan 1 dòlar d´inscripció, 100 espectadors van seguir la prova i amb un recorregut que constava de cinc voltes per dins de Central Park; en la 38ena edició disputada ahir estaven inscrits 38.000 corredors (es van veure obligats a rebutjar 57.665 sol.licuds d´inscripció), es pagava 375 Euros, milions de persones la van seguir en directe i el recorregut és per tota la ciutat de Nova York.





Com a curiositat dir que degut a tanta aglomeració de gent a la sortida, han de celebrarse tres sortides diferents separades per un interval de temps de 20 minuts, (a las 9.40, 10.00 i 10.20) i cada una d´ellas deixa sortir 13.000 corredors.

Per garantizarte el privilegi de córrer 26,2 milles pels carrers de Nova York hi han 3 possibilitats:

-Ser un atleta d´èlit acreditan unes marques establertas per l´organització.
-Comprar a les agèncias de viatge oficials el pack viatge+inscripció.
-Entrar en un sorteig pagan 11 dòlars a fons perdut i resar.
Comentar que no es una marató per fer bons temps degut a un recorregut bastant dur, a diferència de les de Berlin o Londres que són les preferides per fer bones marcas. Hi ha a la milla 20 el que anomenen "the wall" una pujada molt dura en el barri del Bronx.

Aquí una sèrie d´imatges mítiques de la marató de Nova York:




El Primer guanyador Gary Muhrcke al 1970





Al 1983 Rod Dixon de New Zealand guanyador per davant Geoff Smith de Great Britain en un dels més dramàtics duels en l´història de la marató.

El video: http://www.nycmarathon.org/about/video_dix.php




Al 1992 el cofundador de la marató Fred Lebow, amb càncer, va córrer i acabar la marató acompanyat per Grete Waitz guanyadora 9 vegades.

El video: http://www.nycmarathon.org/about/video_fl_gw.php



Al 1994 German Silva de Mèxic s´equivoca en el recorregut quan nomès faltava mitja milla per la meta, quan tot semblava perdut remonta i guanya per dos segons.

El video: http://www.nycmarathon.org/about/video_wt.php


Un enllaç d´un video promocional de la marató de Nova York, com deia Cruyff..."gallina de piel"!!!






Després d´intentar la de Barcelona, si tot anés bé, no estaria gens malament, si l´ económia ho permet, córrer la de Nova York algún dia, l´Anna em matarà...

1 abraçada i fins aviat!!!


9 comentarios:

Anna Manent dijo...

Hola wapo,
M'ha agradat molt aquest post! M'ha impresionat el video i les diferents històries.
Suposo q per qualsevol maratonià la marató de NY ha de ser el gran repte!
Si tu hi vols anar jo no hi tinc res a dir! Són les teves il.lusions i si tu vols jo vull. (Tot i que a vegades et digui q t'has grillat pel footing, no em fagis cas!) M'encantarà visitar la ciutat ara que estic treient la pols a l'anglés ;)
Petons.

Uri Bruguera-Burriac dijo...

@ Anna

M´alegro de que t´hagi agradat aquest post. L´he fet amb molt d´interés perque la marató de Nova York es mítica i tot el que hi ha passat al llarg dels anys es molt emocionant.

No estic grillat...només es un altre hobby dels meus, quan acabi la Marató de Barcelona s´haurà acabat una etapa de la meva vida, veurem com es la següent.

Tu el que vols es anar a Nova York...punyetera!!!

MUA!!!

Anónimo dijo...

Ei, sí que estaría bé poder córrer la marató de NY. Crec que es algo que acabaràs fent, tard o dora, pero estic segur que hi aniràs.

Bé, ja vaig veure al blog de l'Anna que tot va anar de nasus per Kuopio. M'alegro.

1 Abraçada crack.

Uri Bruguera-Burriac dijo...

@ Turacus

Tan de bo algún dia corres la Marató de Nova York, però quan acabi la de Barcelona veurem el que tinc ganes de fer...potser em dona per donar la volta al món amb patinet! No, en serio, no sé el que faré.

Si, va anar molt bé, ja t´explicaré quan ens veiem.

M´AGRADA!!!!!

Kazzanski dijo...

Aquesta marató es mítica, ha de ser la llet còrrer pels carrers de Manhattan sense tràfic, se'm posa la pell de gallina només pensar-ho!

Si algun dia et decideixes d'anar-hi, jo m'apunto de cap, ni que sigui per donar-te Gatorade a la intersecció de Broadway amb Wall Street!

Gerard Agudo dijo...

a veure quant t'hi veiem a tu!!

Uri Bruguera-Burriac dijo...

@ Ray

Tens raó a de ser la óstia.

Si algún dia hi vaig contu amb tu, et deus conèixer la ciutat millor que Barcelona gairebé.

Uri Bruguera-Burriac dijo...

@ Gerard

Primer tinc la de Barcelona que ja costarà molt de acabarla i que vagi bé.

Després ja veurem si m´animo a nous reptes.

Abraçada!

Anónimo dijo...

Jejejejeje, qué catxondo aquest avatar d'eun goril.la...jejejeje, esteu malalts, malaaaaaaaalts.